EcoDriving – Element szkoły jazdy
ECODRIVING jako element szkół jazdy
Od kiedy został wprowadzony jako jeden z elementów obowiązkowych na egzaminie do prawo jazdy, ecodriving coraz częściej gości na ustach Polaków. Pojawiają się także coraz to nowe odmiany tego słowa. Spotkać już można na przykład: eco driving, ecodriving, eco-driving, Eco Driving, ekojazda, eco-jazda czy też ekonomiczna jazda – jaka forma stanie się normatywna pokaże dopiero uzus społeczny.
Czym jest ecodriving na egzaminie na prawo jazdy i dlaczego stał się wymogiem? Podstawowe zasady eco-drivingu każdy kursant ma obowiązek już znać od początku roku 2015:
Jedną z zasad, która powinna pozwolić na ograniczenie zużycia paliwa, jednak zasadniczo podzieliła opinie, jest wyznaczony optymalny zakres, w którym powinniśmy utrzymać obroty silnika (różniący się w przypadku silników Diesla [1500-2500 obrotów na minutę] i tych napędzanych benzyną [1800-3000]). Niepotrzebne wrzucanie „luzu” również świadczy o tym, jak kursant jeździ samochodem.
Analiza stylu jazdy kierowcy jasno wskazuje, że powinien on wcześniej przewidywać sytuacje na drodze. Oznacza to, że winien zachować odpowiedni odstęp, który pozwoli na wyhamowanie silnikiem przed skrzyżowaniem bądź następującym pojazdem (w odróżnieniu od szybkiej jazdy i hamowania w ostatniej chwili).
Oszczędna jazda samochodem to także sprawdzanie wartości ciśnienia w oponach, co nie tylko może wpływać na brak odkształceń ale także zmniejszenie oporu toczenia.
Na ekologiczną jazdę samochodem nie pozwolą także zbędne obciążenia (bagaże), opory, a także nadmierne włączanie klimatyzacji.
Oprócz szkół jazdy i Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego (WORD), każdy dobry kierowca powinien być zaznajomiony z podstawowymi zasadami ecodrivingu. Zależy na nim również właścicielom firm z flota samochodową bo wykorzystując ecodriving fleet management, kontrolują oni styl jazdy swoich kierowców. Z raportów TruckOnline MoneyCare wynika, który z pracowników ma na celu oszczędzanie paliwa.
Analizy techniki jazdy kierowcy stały się dzisiaj o wiele bardziej przyjemnie i intuicyjne. Nie wymagają specjalistycznej wiedzy z zakresu omawianej technologii. Nie musisz już znać na pamięć trudnych równań czy też definicji pojęć typu LAN, CAN, WAN, sonda paliwowa albo przepływomierz. Osoba zarządzająca flotą, która wprowadziła system telemetryczny, jest także szczególnie zainteresowana wynikami swoich kierowców. Za pomocą MoneyCare może szybko wytypować swojego najbardziej i najmniej wydajnego pracownika oraz powody, dla których sytuacja prezentuje się właśnie w ten sposób.
Jeżeli jesteś zainteresowany tematyką Ecodrivingu, zapraszamy na stronę: www.truckonline.pl