Sprzedałeś auto – co dalej ?
Kasa w kieszeni, banan na twarzy auto wreszcie poszło. Pamiętaj jednak aby zadbać o wszelkie formalności prawne oraz ubezpieczeniowe związane z transakcją. Co należy zrobić po sprzedaży samochodu?
Umowa Kupna-Sprzedaży
Umowa lub faktura (np. komis, autohandel) jest najważniejszym dokumentem potwierdzającym transakcję i mogącym zabezpieczyć obie jej strony przed nadużyciami. Dobrze napisana umowa lub faktura może uchronić sprzedającego przed zwrotem samochodu lub bezpodstawnymi reklamacjami ze strony nowego właściciela. Koniecznie powinna znaleźć się w niej wzmianka o tym, że kupujący przed dokonaniem transakcji zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu i nie wnosi żadnych zastrzeżeń, co pozwoli ograniczyć liczbę późniejszych roszczeń.
Pierwszym obowiązkiem nowego właściciela jest opłacenie pit-u PCC-3 lub w przypadku gdy na umowie widnieje współwłaściciel PCC-3/A w urzędzie skarbowym, nowy właściciel ma na to 14 dni, Z opłaty zwolnieni są wszyscy którzy nabyli pojazd na fakturę, w komisie lub od handlarza. Kolejny obowiązek to przerejestrowanie w wydziale komunikacji. Przepisy prawne dają nowym posiadaczom auta aż 30 dni na dokonanie tej czynności. To bardzo ważne, gdyż mandaty oraz kary finansowe za wykroczenia drogowe trafiają zawsze do osoby, która figuruje jako zarejestrowany posiadacz wozu. Dla poprzedniego właściciela pojazdu oznaczać to może konieczność ciągłego odwiedzania urzędów państwowych i składania stosownych wyjaśnień.
Sprzedaliśmy auto ! Co zrobić z umową ?
Dla wielu osób przygoda z samochodem kończy się wraz z zainkasowaniem pieniędzy i pomachania na drogę nowemu właścicielowi. Pamiętajmy o umowie! Często zdarza się że umowa ginie w stresie po-sprzedażowym lub nadmiarze innych dokumentów, a z czasem – trafia na śmietnik. To błąd, o czym mogło się już przekonać wielu kierowców. Problemem, który dość często pojawia się w przypadku starszych pojazdów jest ich porzucanie przez nowych właścicieli. To szczególnie uciążliwe dla dawnego posiadacza wozu, szczególnie w chwili, gdy nowy właściciel nie przerejestrował pojazdu. W efekcie po kilku latach od sprzedaży może się okazać, że poprzedni właściciel zostaje obciążony kosztami odholowania lub złomowania porzuconego pojazdu. W takiej chwili zachowana umowa, będąca dowodem przekazania auta nowemu właścicielowi, może się okazać zbawieniem. Warto ją zachować i trzymać w takim miejscu, by w razie kłopotów nie mieć problemów z jej okazaniem.
Najważniejsze! Obowiązki ubezpieczeniowe
Każda osoba sprzedająca samochód przekazuje wraz z nim przypisane do pojazdu ubezpieczenie OC. Z tego względu każdy sprzedawca po dokonaniu transakcji powinien w ciągu 14 dni zgłosić ten fakt u swojego ubezpieczyciela. Chroni to przed problemami w chwili, gdy nowy posiadacz wozu i polisy zrezygnuje z opłacania składek, a ubezpieczyciel – nieświadom sytuacji – zacznie domagać się opłaty składek od ostatniego jej posiadacza. Jakie informacje należy przekazać ubezpieczycielowi w zgłoszeniu sprzedaży? W piśmie skierowanym do towarzystwa ubezpieczeniowego koniecznie powinny się znaleźć się dane osoby, która nabyła samochód. Podstawa to imię, nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL, a najlepiej załączyć do wniosku ksero kopie umowy kupna-sprzedaży. Większość ubezpieczycieli do procesu wypowiedzenia polisy wymaga właśnie kopi umowy kupna-sprzedaży.
Wspomniane wyżej obowiązki prawne to tylko najważniejsze kwestie, o których musi pamiętać osoba sprzedająca swój samochód. Oprócz dopilnowania tych spraw należy też pamiętać o zgłoszeniu w przeciągu 30 dni sprzedaży w swoim wydziale komunikacji, a otrzymanie takiego potwierdzenia zachować. I ono może się przydać w przyszłości, podobnie jak umowa sprzedaży.